Τε05272020

ΑνανέωσηΔε, 25 Μαϊ 2020 11pm

Πώς ο ιδρυτής του Tik Tok έγινε ο κορυφαίος επιχειρηματίας του πλανήτη

Aπό το Νοέμβρη το Tik Tok ήταν η εφαρμογή με τα περισσότερα downloads, μέσα στο 2019. Eίχε ξεπεράσει τους 1.000.000.000 μηνιαίους χρήστες. Μόνο σε ένα χρόνο (πέρυσι) ο ‘λαός’ του αυξήθηκε κατά 100.000.000 χρήστες. Η εταιρεία στην οποία ανήκει (ByteDance) αξιολογείται στα 75 δισεκατομμύρια δολάρια. Είναι η πιο πολύτιμη startup όλου του πλανήτη.

Το Tik Tok βρέθηκε και στην 7η θέση με τα apps που ‘χαν τα περισσότερα downloads από το 2000 έως το 2019. Από ό,τι διαβάζω και βλέπω, μέσα στο 2020 θα κάνει νέα ρεκόρ, καθώς αυξάνονται διαρκώς τα viral videos που το αφορούν. Και η καραντίνα, λόγω κορονοϊού, είναι ο λόγος.

Αν δεν έχει τύχει να την προσθέσεις (το 50% των χρηστών είναι κάτω των 34 χρόνων. Το 26% είναι μεταξύ 18 και 24), πρόκειται για εφαρμογή που δίνει στο χρήστη τη δυνατότητα να δημιουργήσει ένα video (διάρκειας 3 με 15 δευτερολέπτων), ‘ντύνοντας’ το με την αγαπημένη του μουσική (συνήθως είναι κάτι πολύ δημοφιλές) και video διάρκειας 3 με 60 δευτερολέπτων, με ‘λούπες’. Δηλαδή, την επανάληψη της ίδιας ‘φάσης’. Πλέον, οι περισσότεροι χρήστες ‘φτιάχνουν’ videos με lip-syncing και χορό.

Ο μέσος χρήστης περνά στο Tik Tok 52 λεπτά κάθε μέρα
To Facebook παρουσίασε το δικό του, ανάλογο project (με το όνομα Lasso) το Νοέμβριο του 2018, μήπως και ανακτήσει την αγάπη των νέων (που ‘χουν πάει σε άλλες εφαρμογές), αλλά ήταν αργά.

Εν αντιθέσει με την πλειοψηφία των πιο δημοφιλών εφαρμογών, η συγκεκριμένη που ανήκει στην κατηγορία ‘social video app’ δεν δημιουργήθηκε στη Silicon Valley, από 20χρονο, αλλά στην Κίνα από τον 36χρονο Zhang Yiming. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Forbes ο αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας, είναι ο δέκατος πιο πλούσιος Κινέζος, με την προσωπική του περιουσία να εκτιμάται στα 16.2 δισεκατομμύρια δολάρια. Στη λίστα με τους δισεκατομμυριούχους της γης, είναι στο Νο70. Το moto του είναι αυτό που ακολουθεί.

“Ρομαντισμός είναι να φαντάζεσαι ενδιαφέροντα πράγματα που θα μπορούσαν, θεωρητικά, να γίνουν, αλλά δεν έχουν γίνει ακόμα”.

Έφυγε από τη Microsoft γιατί ‘πνιγόταν’
Το Φλεβάρη του 2006, ο πτυχιούχος προγραμματιστής, Yiming είχε γίνει ο έκτος υπάλληλος και ο πρώτος του είδους του, στο ταξιδιωτικό (με υπηρεσίες ταξιδιών) site Kuxun.cn. Έφυγε από εκεί δυο χρόνια μετά, για να πάει στη Microsoft. Δεν έκλεισε χρόνο “γιατί ένιωσε να τον ‘πνίγουν’ οι κανονισμοί της εταιρίας”. Έφτιαξε τον πρώτο ‘κλώνο’ του Twitter (το είχε ονομάσει Fanfou), το οποίο ήταν παταγώδης αποτυχία. Όταν το TripAdvisor ήταν προ της ολοκλήρωσης της αγοράς του Kuxun (για να ‘μπει’ δυνατά στην Κίνα), ο Yiming πήρε το ‘κομμάτι’ που είχε να κάνει με τις αναζητήσεις κτηματομεσιτικών και ‘έφτιαξε’ την πρώτη του εταιρία (99fang.com), την οποία παρέδωσε σε άνθρωπο που προσέλαβε για να τελέσει χρέη CEO, όταν το 2011 παρατήρησε πως οι χρήστες ‘φεύγουν’ από τους υπολογιστές και πάνε στα smartphones.

Είχε διαπιστώσει πως τότε δεν ήταν εύκολο να βρεις πληροφορίες -δεν υπήρχαν σχετικά app για τα κινητά- και το Google της Κίνας (Bidu) ‘μπέρδευε’ τα δεδομένα με διαφημίσεις. Σκέφτηκε τι φανταστική ιδέα θα ήταν να λαμβάνει ο κάθε χρήστης τις πληροφορίες που τον ενδιέφεραν, χωρίς να χάνει χρόνο. Επτά χρόνια μετά, ήταν ο κορυφαίος επιχειρηματίας του πλανήτη.

Το σημείο εκκίνησης ήταν το Neihan Duanzi, application που παρουσίασε το Μάρτιο του 2012 και επέτρεπε στους χρήστες να ‘κυκλοφορούν’ ανέκδοτα, memes και χιουμοριστικά video. Στην καλύτερη φάση του (2017), αυτή η εφαρμογή είχε φτάσει τους 200.000.000 χρήστες.

Αποσύρθηκε τον Απρίλιο του 2018, με το ΕΣΡ της Κίνας να χαρακτηρίζει επιθετικό και βίαιο το περιεχόμενο “τόσο που προκαλεί δυνατά συναισθήματα μνησικακίας μεταξύ των χρηστών”. Ο Yiming ανακοίνωσε ότι τιμά την απόφαση του Κομμουνιστικού Κόμματος, να αυξήσει τους λογοκριτές από 6.000 σε 11.000 υπαλλήλους.

Πέντε μήνες μετά το παρθενικό app, παρουσίασε το Toutiao (ελληνικά ‘είδηση’), το οποίο παρουσίασε τον Αύγουστο του 2012. Επρόκειτο για πλατφόρμα ειδήσεων και πληροφοριών, που βασιζόταν στην τεχνητή νοημοσύνη -και το machine learning που τότε ήταν σε πειραματικό στάδιο. Αν δεν ξέρεις τον όρο, αφορά πεδίο της πληροφορικής που χρησιμοποιεί εξελιγμένους αλγόριθμους ανάλυσης δεδομένων. Αυτοί προσφέρουν στις μηχανές την ικανότητα να ‘μάθουν’, μέσω των data, δίχως αναλυτικό προγραμματισμό.

Το Τ9 στο κινητό σου είναι προϊόν του machine learning, όπως και η δυνατότητα των μηχανημάτων να ‘ανιχνεύουν’ασθένειες. Το super computer Summit, το οποίο επιστρατεύτηκε για και σωθούμε, νια ώρα νωρίτερα, από τον Covid-19, είναι η εξέλιξη της ιστορίας.

Το Toutiao ωστόσο, ήταν από τα πρώτα πειράματα, σε επίπεδο machine learning. Ο αλγόριθμος που έφτιαξε ο Yiming (ονόμασε το AI bot ‘Xiaomingbot’) ‘μελετούσε’ αυτά που ενδιέφεραν κάθε χρήστη και ‘έβγαζε’ ειδικές λίστες με το περιεχόμενο που ενδιέφερε τον καθένα. Όταν τα fake news ήταν παντού, χρησιμοποίησε συνδυασμό υπηρεσιών για να τα ‘καταστείλει’, ενώ ως καινοτόμα και επιτυχημένη ιδέα, αντιμετώπισε διάφορες κατηγορίες (κυρίως για τα copyrights). Μετά αντιμετώπισε και κάποια για τα προσωπικά δεδομένα. Συντάχθηκε.
Το δεύτερο χρόνο του app στον ‘αέρα’ είχε 13 εκατομμύρια χρήστες, καθημερινά.
Το 2017 ξεπέρασε τα 600.000.000 χρήστες. Την ίδια περίοδο, είχε κάθε μέρα 120 εκατομμύρια χρήστες. Είχε ήδη ‘μπει’ στις αγορές της Ιαπωνίας, των ΗΠΑ, της Βραζιλίας και της Νοτιανατολικής Ασίας.
Το 90% αυτών είναι ηλικίας έως 30 χρόνων. Ο μέσος χρήστης περνάει 76 λεπτά, την ημέρα, στο site.

Περί 1.3 δισεκατομμύρια άνθρωποι διαβάζουν κάθε μέρα, άρθρα του Toutiao, του οποίου η αξία έχει τα 20 δισεκατομμύρια δολάρια. Είναι 40 φορές μεγαλύτερη, από ό,τι ήταν πριν τρία χρόνια. Το Toutiao είναι ένα project της εταιρίας ByteDance που το 2019 είχε έσοδα 7.200.000.000 δολάρια. Εκεί ανήκει και το Tik Tok. Στην Κίνα κυκλοφορεί αυτή η εφαρμογή (εννοώ εφαρμογή ιδίας λογικής) από το Σεπτέμβριο του 2016, ως Douyin, καθώς υπάρχουν και οι κανονισμοί λογοκρισίας της χώρας.

Το Φεβρουάριο του 2017 εξαγόρασε το Flipagram, που υπήρχε από το 2008 (το είχαν φτιάξει τέσσερις φίλοι-προγραμματιστές, στο Λος Άντζελες) και επέτρεπε στους χρήστες “να δημιουργούν και να μοιράζονται οπτικές ιστορίες, με τη μουσική που αγαπούν”. Ένα τετράμηνο αργότερα έδωσε στην νοτιανατολικό Ασία το Hypstar (νυν Vigo Video, δηλαδή ένα social network που η δουλειά γίνεται με τη χρήση μικρής διάρκειας videos από την καθημερινότητα).

Όσο πήγαινε καλά η δουλειά, το αφεντικό ανέβαινε ‘level’. Έκανε ουκ ολίγες εξαγορές. Μεταξύ τους ήταν musical.ly, μια παγκόσμια ‘κοινότητα’ (app) με μικρής διάρκειας videos, εξόχως δημοφιλούς, στις ΗΠΑ μεταξύ των εφήβων (ηλικίας 13-18 χρόνων). Είχε ‘κλείσει’ τετραετία ύπαρξης και είχε 200.000.000 χρήστες, που συνδύαζαν δημοφιλή τραγούδια με videos των χρηστών. Ο Yiming την έκανε δική του, για 1 δισεκατομμύριο δολάρια -και προκάλεσε τον έλεγχο των αμερικανικών αρχών που ασχολούνται με το εμπόριο.

Τη συνδύασε με Douyin και εγένετο το Tik Tok, το οποίο προστέθηκε στα apps που μπορείς να αποκτήσεις το 2017. Αυτή η συγχώνευση ήταν που εκτόξευσε τις προτιμήσεις. Βλέπεις, ενώ έμπαινε το κάθε παιδί στο musical.ly, βρισκόταν στο Tik Tok (αυτό γίνεται μέχρι σήμερα). Υπήρχε και επιλογή στα settings, που ενημέρωνε το χρήστη πως έχει ‘κλείσει’ δίωρο στην εφαρμογή -για να κάνει κάτι άλλο με τη ζωή του. Μια μέρα νωρίτερα, είχαν παρουσιάσει αντίστοιχα χαρακτηριστικά ‘καλής χρήσης’ το Facebook και το Instagram.